0
Setelah hari ini, sayangku
ke mana laut akan kita layari,
pelabuhan mana yang akan kita singgahi.
Sementara perahu kita ingin sekali berkayuh
mengarungin ketiadaan itu.
Gelombang dan topan
akan datang secara bersamaan
atau satu-satu? Tak pernah aku pikirkan.

Aku rindu sekali mendengar cicit burung laut
yang kadang-kadang bertengger di tali-tali bagan.
Aku juga ingin melihat pulau-pulau sunyi dengan pohon kepala
serta pantai dengan ombaknya yang halus.
Umang-umang dan kepiting
pasti lari-masuk ke dalam lubang
ketika langkah kaki pertama turun dari perahu.
Mereka akan berhamburan -pontang-panting.

Sementara batu-batu gosong dengan laut pasang
yang sejernih air matamu itu
meminta aku untuk menyelami kedalamannya dingin.
Ikan-ikan berwarna-warni
akan menyambut kedatanganmu.

Aku ingin sekali berlayar
menggagahi samudera hingga ke dasar
itulah yang diajarkan ayah kepadaku.

Tapi hari ini, sayangku
akulah nahkodamu
yang akan mengikuti
ke mana arah mata angin beradu,
ke sanalah tujuan tertuju.

Padang, 28-31102016


Post a Comment

 
Top